Contador visites

dijous, 27 d’octubre del 2016

LES INTEL·LIGÈNCIES MÚLTIPLES

Bon dia a tothom, avui us parlaré de les intel.ligèncie múltiples.
La teoria de les intel·ligències múltiples, va ser proposada per Howard Gardner el 1983.
Aquest model proposa que totes les persones tenen vuit tipus d’intel·ligència que, si bé poden estar relacionats, determinen el comportament, la manera d’aprendre, captar, comprendre i entre d'altres, el món que les envolta.

Segons aquesta teoria, tots els éssers humans posseeixen les vuit intel·ligències en major o menor mesura. Totes són igualment importants i necessàries. Un enginyer necessita la intel·ligència espacial ben desenvolupada però també en necessita les altres, la lògica-matemàtica per a poder realitzar càlculs d'estructures, la intel·ligència interpersonal per a poder presentar els seus projectes, la corporal-cinestèsica per a poder conduir el cotxe fins a casa, etc

Aquestes són les següents:

  • Intel·ligència musical: facilitat en la composició, la interpretació, la transformació i la valoració de tot tipus de música i sons. Es distingeix pel plaer de sentir la música, els sons i els ritmes. Per tal de potenciar-ne l'expressió es pot assistir a concerts, cantar, fer música, introduir música de fons durant la pràctica d'altres activitats, començar a escriure cançons, aprendre a tocar instruments, etc. Aquesta intel·ligència és molt útil per aprendre idiomes. A més, permet desenvolupar-se adequadament a cantants, compositors i músics com són: Pau Casals, Lluís Llach o Serrat.

  • Intel·ligència lingüística: es distingeix pel plaer en el llenguatge i la parla. Per tal de potenciar-la s'ha de dedicar temps a la lectura, els elements per escriure, els debats, els diàlegs, les discussions, els contes. Aquesta intel·ligència la tenen aquestes persones que els hi agrada llegir, escriure, jugar amb les paraules, explicar històries, etc. Com la que tenen els escriptors, els poetes, els bons redactors com són: Miquel Martí Pol o Josep Pla.

  • Intel·ligència lògica-matemàtica: es distingeix per les elevades  habilitats en la resolució de problemes lògics i en les matemàtiques. Aquells que la posseeixen, es fa les preguntes del "per què" i el "com", raonen sobre les coses, volen saber "què passarà després d'allò" i pensen de forma seqüencial. Aquesta és utilitzada per a resoldre problemes de lògica i matemàtiques. És la intel·ligència que tenen els científics. Es correspon amb el mode de pensament de l'hemisferi lògic i amb el que la cultura occidental ha considerat com l'única intel·ligència. Per tal de potenciar-la es poden resoldre trencaclosques lògics, fer càlculs, classificació d'objectes o visitar museus.

  • Intel·ligència espacial: consisteix a formar un model mental del món en tres dimensions, pensen en imatges, en espais i en superfícies. Per tal de potenciar-la es poden fer activitats d'expressió artística, crear gràfics o mapes mentals. Aquesta és la intel·ligència que tenen els mariners, els pilots, enginyers, cirurgians, escultors, arquitectes, decoradors i dissenyadors.

  • Intel·ligència corporal-cinestèsica: és la capacitat d'utilitzar el mateix cos per realitzar activitats o resoldre problemes. Es distingeix pel desig de moure's, la tendència a estar en moviment, Interactuar amb l’entorn a partir de sensacions somàtiques. És la intel·ligència dels esportistes, artesans, cirurgians i ballarins.

  • Intel·ligència interpersonal: és la capacitat de comprendre i entendre altres persones i treballar eficientment amb elles. Podem potenciar-la amb debats, treballs cooperatius, reunions socials, aprenentatge tipus mestre-aprenent... Es troba en venedors, mestres, polítics, psicòlegs, actors i líders religiosos.

  • Intel·ligència intrapersonal: és la capacitat per comprendre's a un mateix que contingui els propis desitjos i pors i, utilitzar aquesta informació en la pròpia vida. La podem potenciar escrivint un diari, pensar sobre les pròpies habilitats i emocions, dur a terme projectes individuals, estar sol... Es sol trobar en els bons venedors, polítics, professors o terapeutes.

  • Intel·ligència naturalista: és la capacitat que tenim per distingir, classificar i utilitzar elements naturals. La podem potenciar a partir de la jardineria, l’observació i l’anàlisi de la fauna i la flora, la investigació de fenòmens de la natura... És la que demostren tenir els biòlegs o els herbolaris.

APLICACIÓ A L'ESCOLA

Els infants des de molt petits adquireixen uns aprenentatges. Tot i això, cada infant relaciona el seu aprenentatge amb alguns tipus d'intel·ligències en concret, és a dir, tot i que totes són importants i necessàries, cadascú en desenvolupa alguna més que una altra.
Avui dia, a les escoles, s'està començant a implantar aquest nou mètode d'aprenentatge, en què es dóna més importància a les capacitats individuals de la persona, ja que tots no tenim les mateixes habilitats en segons quines activitats. Amb aquest nou mètode d'aprenentatge, es propicia la creativitat i la col·laboració a partir del joc.
Per identificar aquestes capacitats, el professorat les ha de valorar amb l'observació i la documentació.
Per tal de treballar les intel·ligències múltiples a les aules es poden seguir diverses dinàmiques com per exemple la realització de projectes on, a partir d'un tema central, s'organitzen diverses activitats amb la finalitat de potenciar les diferents intel·ligències.

Una vegada més espero que us sugui d'útilitat aquest post.
Salutacions,
Sara

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada